چشمه‌ها و رودخانه‌ها

-       چشمه دريوك

-       چشمه اولج

-       چشمه وازن

-       چشمه كاكرون

-       چشمه لابشم

-       چشمه لارو

-       چشمه مهر‌زمين

-       چشمه نوردن

-       چشمه لج‌كينگ

-       چشمه كنگل‌چشمه

-       ديگر چشمه‌ها

-       رودخانه‌ها

چشمه ها

ريزش نزولات فراوان جوي باعث گرديد تعداد بسيار زيادي از چشمه هاي كوچك و بزرگ با آبهاي گوارا در منطقه جاري باشد اين آبها اغلب سبك وگوارا هستند براي درمان تعدادي از امراض پوستي و غيره مفيد و مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

چشمه

چشمه دريوك

بزرگترين چشمه منطقه كه بزرگترين سر چشمه اوزرود هم هست چشمه دريوك مي باشد ، در منتها اليه رودخانه آزادكوه و بالاي درة كليك نو از ارتفاع بالاي 3500 متري سرچشمه مي گيرد و

طبيعت بسيار زيبايي را ، مخصوصاً در فصل بهار كه بصورت يك درياچه در مي آيد را دارا است حجم آب اين چشمه قابل توجه و نوع آب بسيار سبك و يك ليتر آن وزني كمتر و يا درحدود 1 كيلو گرم دارد اين آب حالت برندگي خوبي در هضم غذا دارد.

چشمه اولج

 آب اين چشمه به علت آهكي بودن جنس سنگهاي منطقه به مقدار زياد داراي املاح ومواد معدني مي باشد و نوع آب سنگين و يك ليتر آن بيشتر از 1 كيلوگرم و حدود 1 كيلو و100گرم وزن دارد . آب آن براي شرب مناسب نيست ولي برخلاف اين مطالب حجمي از اين آب وارد آب شرب نسن مي گردد .اين آب در گذشته مصرف كشاورزي داشته است ولي اكنون به علت استفاده براي شرب ، كشاورزي مناطق اطراف با انتخاب بد افراد غيرمسوول از بين رفته‌است .

چشمه وازن

 يكي از چشمه هاي دائمي و پر آب كه داراي آب بسيار سبك ، مناسب وفراوان براي شرب مي باشد ،در انتهاي درة تلسكك واقع شده است ، طبق آزمايشات ، اين آب فاكتورهاي لازم براي آب شرب مناسب را دارا است و فاصله زيادي هم با محل ندارد.

چشمه كاكرون

در ابتداي درة كاكرون و منتها اليه درة لابشم

 چشمه لابشم

 سرچشمة آن در روي گردنه لابشم بالاي سدبندي پشت جاده بوده و داراي آب بسيار سبك

 مي‌باشد .اين آب چنانكه تجربه ثابت كرده برخي از انواع سنگهاي كليه را در خود حل كرده و از بين مي‌برد‌.

چشمه لارو و چل پشت سرچال

 چشمه هاي مذكور در بالاي مونگ چال و بالاي ارتفاع غربي پشت نسن قرار دارد و آب آن بسيار براي درمان رماتيسم و برخي بيماريهاي پوستي مؤثر است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد بطوري كه سنگهايي را داغ كرده و با ولرم كردن آب چشمه ها خود را به آب مي زنند كه بسياري در بيماريهاي پوستي واستخواني در اين روش درمان مي‌شد .

چشمه مهرزمين

 آب اين چشمه كه براي شرب روستا استفاده مي شود و آب آن بسيار سنگين مي‌باشد و داراي نوعي انگل است. موقعيت آن در يك كيلومتري غرب نسن در منطقه مرزمين قرار دارد .

چشمه نوردن

چشمه مذكور در ابتداي درة آزادكوه و انتهاي ضلع جنوبي نسن و چسبيده به روستا قرار دارد و آب آن نسبتاً مناسب و معمولاً براي شرب استفاده مي‌شود . در قديم كه آب لوله كشي نبوده از اين چشمه براي شرب استفاده مي‌كردند .

چشمه لج كينگ ( نوردن)

 چشمة آب خنك ،سبك و مناسب براي شرب در نزديكي روستا قرار دارد اين آب هم،  براي شرب خوب وكيفيت عالي دارد و برندگي خوبي براي حضم غذا دارد .

كنگل چشمه

 سرچشمه آن در بيروش و پاي آزادكوه در كنار رودخانه قرار دارد .آب بسيار خنك آن به شدت برنده و سبك مي‌باشد و داراي يونهاي لازم و املاح معدني براي حضم غذا است .آب آن براي درمان گرفتگي و گير معده بسيار مناسب است . همچنين آب رودخانه آزادكوه هم به واسطه اين چشمه داراي چنين خصوصيتي مي‌باشد.

ديگر چشمه ها

چشمه مرنجي در منطقه مرنجي ـ سر چشمه در درة سرچشمه ـ چشمه ديور سره ـ چشمه لشك با آب فراوان و خنك در روبروي لنگه آزادكوه ـ چشمه چله خانه ـ چشمة تك مرزا ـ آزادكوه ـ اسپي چشمة سوتك ـ چشمة كف او ـ چشمة زرد ـ چشمه هاي كناره ـ چشمه سف پشت ـ چشمة كافرنو ـ چشمه ديتو ـ چشمه سنگ سوء ـ چشمةخرزاچال و بسياري ديگر از چشمه ها كه داراي آبهاي سبك ،خنك و مناسب هستند.

رودخانه های نسن

نسن دو رودخانه به نامهای رودخانه آزاد کوه ولابشم دارد که در محل روستا به هم رسیده و به بزرگترین سرمنشأ های اوز رود را تشکیل می‌دهند ، رودخانه آزادکوه از چشمه دریوک سر چشمه می‌گیرد وآب اصلی این رودخانه از این چشمه تأمین می‌شود وچشمه‌های محلی که به آن می ریزند عبارت اند از بیروش، لشک، دیوسره، وازن، حصلو، کنگل چشمه و...

رود مذکور در فصل بهار طغیان می‌نماید که بر اثر آب شدن برفها می‌باشد آب کشاورزی منطقه را به طور وفور تأمین می‌نماید.

رودخانه دوم لابشم می‌باشد که از چشمه کاکرون سر‌چشمه می‌گیرد ومهمترین چشمه‌هایی که به آن می‌ریزند عبارت است از دیور، اولج ، مهر زمین وشش‌نو می‌باشد این رود هم کشاورزی بخش غربی روستا را تأمین می‌کند واین دو رود که از سمت‌جنوبی وغربی به سمت نسن می‌آیند این روستا را بسیار زیبا وتوریستی نموده است وسالانه تعداد زیادی برای دیدن به اینجا سفر می‌کنند.