اهمیت برگزاری یادواره ها و زنده نگه داشتن یاد شهدا به اندازه ای است که قابل شرح توصیف نیست که همه این ها در یک جمله از مقام معظم رهبری مدظله العالی خلاصه می شود که فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست.» یادواره ها یاد شهدا رادر دل¬ها زنده می کند. عکس و تصویر شهدا را به صحنه می آورد، حماسه ها و رزم های شجاعانه آن ها را به خاطره ها برمی گرداند. حالت و روحیه دوران جنگ و دفاع مقدس را در دل ها زنده می کند. و مانع فراموش شدن آن ها می شود.

 ما هر چه درباره شهدا و فرهنگ شهادت برنامه ریزی کنیم هنوز حق شهدا را اداء نکرده ایم. بنابراین باید بخشی از سرمایه های علمی فکری و مالی خود را صرف مسائل جبهه و جنگ و یاد و خاطره شهدا بکنیم، تا مستحق و سزاوار شفاعت شهدا باشیم.

پایگاه مقاومت بسیج شهدای نسن نور با توجه به منویات رهبری معظم مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بالخصوص توجه به منطقه جغرافیایی روستا که در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد با رویکردی فرهنگی در قالب نمایشگاه , برگزاری مراسم یادواره شهدا و... در این مسیر ارزشی قدم نهاده است در ادامه گزارش عملکرد این پایگاه در سال92  ارائه می گردد.:

یادواره شهدای امسال همانند سال های قبل در روز 24مرداد به عنوان بازدید نمایشگاه در بهشت بقیع نسن و روز 25 مرداد با مدیحه سرایی و سخنرانی در مسجد امام حسن عسگری برگزار گردید.

توضیحات اجمالی در ادامه مطلب

 

 

 

 

نمایشگاه

با عنایت خاصه شهدا نمایشگاه پایگاه مقاومت بسیج شهدای نسن برای پنجمین سال در تاریخ 24 و 25 مرداد ماه 92 برگزار گردید.

موضوع محوری نمایشگاه پس از جلسات متعدد کارگروه فرهنگی,بیان مفهوم انتظار فرج از نگاهی تازه انتخاب گردید. با توجه به فرمایشات امام خامنه¬ای پیرامون انتظار فرج و انتخاب کلید واژه ها پیرامون این زمینه چیدمان نمایشگاه در سه برهه شکل گرفت. غرفه اول ترسیم فضای سنتی روستا در حدود اوایل دهه 60 و نمادی از کار و تلاش روستاییان و نشان دادن اتاق خانواده شهید روستایی که در انتظار بازگشت شهیدشان می باشند. غرفه دوم پس از عبور از نیزار ماکت عملیات کربلای 5 که از عملیاتهای حیاتی و سرنوشت ساز جنگ بود ترسیم شد. در برهه سوم به فضای حال و مرزشکنی علمی و امید داشتن به گره گشایی مشکلات با نمادی از رسیدن به قله پرداخته شد در نقطه عطف و پایانی نمایشگاه که در خیمه انتظار کلید خورد با توجه به پیش زمینه¬های ترسیم شده مفاهیم انتظار فرج که برگرفته از سخنان رهبری معظم و معزز بود  ارائه گردید:

یك نكته در باب مسئله‌ى مهدويت اين است كه شما در آثار اسلامى، در آثار شيعى مى‌بينيد كه از انتظار ظهور حضرت مهدى تعبير شده است بهانتظار فرج. فرج يعنى چه؟ يعنى گشايش. كِى انسان انتظار فرج دارد؟ انتظار گشايش دارد؟ وقتى يك فروبستگى‌اى وجود داشته باشد، وقتى گرهى هست، وقتى مشكلى هست. در زمينه‌ى وجود مشكل، انسان احتياج پيدا ميكند به فرج؛ يعنى سرانگشتِ گره‌گشا؛ بازكننده‌ى عقده‌هاى فروبسته. اين نكته‌ى مهمى است.( بیانات در ديدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان, ۱۳۸۷/۰۵/۲۷)

اَفضَلُ الاَعمال اِنتِظار الفَرَج بهترین عمل¬ها انتظار فرج است.( پیامبر اکرم صل الله:بحار الانوار ج52 ص25)

 انتظار فرج = تلاش به حل مشکلات + امید داشتن به حل آن

فَرَج نهایی: در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابله‌ى با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فَرَج، ظهور خواهد کرد. پس در بن‌بست‌هاى جارى زندگى هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.

می توان با بیانات معظم¬له این برداشت را داشت حتی اگر در زندگی روزمره خود جهت انجام امور شخصی تلاش و کوشش کنیم و امید به حل آن داشته باشیم در مسیر انتظار فرج قدم نهاده¬ایم.

لازم به ذکر است در پایان نمایشگاه به بازدیدکنندگان جاسوئیچی با طرح شهدای نسن اهدا می گردید.. 

فروشگاه فرهنگی و کتاب

جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی طبق سنوات گذشته نمایشگاه و فروشگاه فرهنگی بسیج شهدای نسن پربارتر و  با اقلام فرهنگی بیشتر و عناوین مختلف کتاب  تا 50 درصد تخفیف دایر گردید.از جمله کارهای نو فروشگاه فرهنگی می توان به فروش لیوان , شال وتی شرت با طرح شهدای نسن اشاره داشت‌ که مورد استقبال هم محلیان قرار گرفت.

 

مراسم یادواره شهدا

مراسم یادواره شهدا در تاریخ 25 مرداد ماه 92 در مسجد امام حسن عسگری علیه¬السلام برگزار گردید. این مراسم که با حضور پرشور اهالی شهیدپرور روستا همراه بود ابتدا با تلاوت آیات کلام الله مجید ,خوش آمدگویی خدمت مهمانان و پخش کلیپ آغاز گردید . در ادامه مراسم مداح بااخلاص اهل بیت برادر باقری با نوای شهدایی خود و شاعر بسیجی , برادر آغاسی با سروده-های حماسی به مجلس حال و هوای خاصی بخشیدند. در قسمت بعدی برنامه از زحمت کشان و تلاش¬گران مراسمات یادواره شهدا در سالهای اخیر تقدیر و تشکر به عمل آمد .پس از اقامه فریضه نماز ظهر سردار میرشکار از فرماندهان دفاع مقدس به سخنرانی پرداختند.در پایان پس از اقامه نماز عصر از کلیه مهمان با ضیافت ناهار پذیرایی به عمل آمد .